30 نصيحة لكتابة السيرة الذاتية بشكل احترافى

في البداية يجب أن تعرف انه يوجد نوعين شبه بعض من السيرة الذاتية. أول نوع هو السيرة الذاتية الكاملة (CV) وهو يحتوى على كل الأنشطة الشخصية عني وعدد صفحاته غير محددة. أى يمكن أن يكون أى عدد من الصفحات لأن به كل ما فعلته من أنشطة وما أنجزتة من مشاريع وشهادات ودراسات وأنشطة تطوعية ومشاركات مجتمعية وكل شئ وهذا لن نقدم به على وظيفة.

النوع الثانى هو السيرة الذاتية المختصرة (Résumé) وهو يشبه الـ CV ولكن مختصر لأنه يحتوى على كل الأنشطة والشهادات والمشاريع والإهتمامات المتعلقة بالوظيفة التى أريد التقديم لها، ولا يزيد على أى حال عن صفحتين.

ودائماً ما يُستخدم الـ CV للطلبة للتقديم على المنح والتدريبات. أما الـ Résumé نتقدم به للوظائف.

نصائح لكتابة السيرة الذاتية بشكل احترافى - Resume CV Tips


كيف تكتب هذا الـ Résumé ؟

يُفضل أن تستخدم خط فورمال (formal font) مثل Times New Roman

حجم خط المحتوى 12 إلا إذا لم يكن الخط واضح بسبب التصميم الخاص بالسيرة الذاتية

أكتب البيانات الشخصية فى البداية وهى الاسم، العنوان، رقم الهاتف، البريد الإلكترونى، الموقع الإلكترونى (إن وجد)، الرابط المختصر لحسابى على LinkedIn (إن وجد)

الإسم ثلاثى أو رباعى

العنوان يحتوى على اسم المدينة والمحافظة التابع لها فقط، ولو التقديم لوظيفة خارج مصر؛ اكتب اسم الدولة فقط وهى مصر

رقم الهاتف هو رقم الموبايل الخاص بى وليس خط أرضى

البريد الإلكترونى يكون فورمال (formal) أى يكون فيه إسمى ثنائى، أو اسم مجالى واسمى، أو ما شابه ذلك

كتابة الـ Job Title أو المسمى الوظيفى كما هو مكتوب فى الـ Job description الخاص بالوظيفة التى أريد التقدم إليها

أول عنوان فى الـ Résumé هو الـ Summary وهنا تكتب ملخص للخبرات والمهارات التى تملكها وتفيد فى الوظيفة المتقدم لها وكيف أو أين اكتسبت هذه الخبرات، ولماذا يقبل الـ HR طلب توظيفك فى الشركة وماذا ستفيد الشركة عند قبولك فيها

ثانى عنوان هو الخبرات العملية؛ وهى عبارة عن خبرات العمل (Work Experience)، وخبرات التدريب (Summer Internships)، وخبرات الأنشطة العامة (Extracurricular Activities).

كيف أكتب كل خبرة أو وظيفة شغلتها فى الماضى ؟

ترتب هذه الخبرات من الأحدث إلى الأقدم، ويُفضَّل كتابة التاريخ؛ الشهر والسنة لبداية العمل أو التدريب، والشهر والسنة الذى انتهى فيه التدريب أو العمل أو النشاط.

وأكتب اسم المجال أو المسمى الوظيفى (position) الذى شغلته أو تدربت فيه أو تطوعت له. واسم المكان أو المؤسسة أو الشركة التى عملت أو تدربت أو تطوعت فيها.

يُفضَّل تنسيق المؤسسة أو الشركة، والمسمى الوظيفى فى خط سميك (Bold).

خامس عنوان هو الشهادات والدورات التدريبية (Courses & Certificates). وفى هذا العنوان تكتب الكورسات والشهادات من الأحدث إلى الأقدم بالتاريخ. واسم المكان أو المؤسسة التى حصلت على الكورس منها.

إن حصلت على كورسات أون لاين، ستكتب عنوان آخر بإسم Online Self-Study وتكتب بنفس الطريقة وتستبدل المكان أو المؤسسة بإسم الموقع. وإن كانت شهادة معتمدة تكتب بجانبها (Certified)

العنوان السادس هو أى بنود أخرى مثل المنح أو المسابقات أو الجوائر إن وجدت. وتكتب الأحدث ثم الأقدم بنفس الطريقة.

العنوان السابع هو التعليم (Education). يمكنك وضعه بعد الكورسات إن كان محتواه أفضل من العناوين الأخرى، ويمكنك وضعه أسفل الـ Summary مباشرةً إن كان أقوى من الخبرات والكورسات التى حصلت عليها.

فى هذا العنوان تكتب أولاً الكلية، وتكتب سنة دخولك (لا تكتب الشهر)، ثم أكتب السنة الدراسية الحالية (لو لسه طالب فى الكلية). ثم تكتب اسم الكلية واسم الجامعة. أما لو خريج؛ أكتب سنة التخرج بدلاً من سنة الدخول وأكتب بجانبها (Graduated) واكتب التخصص.

لو لسه طالب فى المرحلة الجامعية أكتب تقدير السنة الماضية، أما لو خريج ستكتب التقدير العام. ولو لديك شهادة أعلى من الكلية أكتبها قبل الكلية. ولو حصلت على أعلى من 90% فى الثانوية العامة أكتبه، ولو كنت فى مدرسة مشهورة أو مدرسة لغات أكتبها.

العنوان الثامن هو المهارات (Skills) ويحتوى على قسمين وهما :

مهارات التعامل مع الحاسوب (Computer Skills): أكتب كل البرامج التى تحتاجها الوظيفة ومستوى معلوماتى وخبراتى مع هذا البرنامج. إن كانت الوظيفة هى "محاسب" فأكتب مستواك فى الأكسيل والوورد وبرامج الأوفيس أزلاً. أما لو الوظيفة "مهندس" فأكتب برامج التصميم التى تعمل عليها مثل AutoCAD وغيرها من البرامج الخاصة بالهندسة التى تحتاجها.

مهارات اللغة (Language Skills) : أكتب أولاً اللغة الأم وهى اللغة العربية وأكتب بجانبها (Mother Tongue). ثم أكتب اللغة الإنجليزية؛ لو كنت تتحدث الإنجليزية مثل الأجانب أكتب بجانبها (Fluent) أما إن كان لدى مهارات أعلى فى جزء عن الآخر فى اللغة سأقسمها كالتالى ( Listening, Speaking, Reading & Writing ) وأكتب مستوايا فى كل مهاره. وإن كان لدي أى لغة أخرى أكتبها وأكتب مستوايا فيها كما فى اللغة الإنجليزية.

أما آخر عنوان فهو البيانات الشخصية (Personal Data) ولابد أن أكتب فيه تاريخ الميلاد، والحالة الإجتماعية (كما فى البطاقة)، الموقف من الخدمة العسكرية (للشباب فقط)، الجنسية (فى حالة التقدم لوظيفه فى خارج مصر).

فى حالة توافر رخصة قيادة فأكتبها مع تاريخ الحصول عليها ودرجتها فى عنوان البيانات الشخصية. وأخيراً بعض النصائح التى يقدمها الكثير من مسئولى التوظيف (HR) دائماً فى مصر وبعض المتخصصين فى مجال الأعمال وهى كالتالى:

ملاحظات على كتابة الـ Résumé  :


1 – متحطش صورة إلا لو طلب و تكون صورة بروفيشنال تكون لابس فيها على الأقل سيمي فورمال و الخلفية بيضة
2 – قلل المسافات بين السطور و خلي حجم الخط مناسب
3 – لا تكتب الهوايات ولا المهارات الشخصية
4 – الإيميل يكون فورمال ميكونش فيه أي اسم دلع زى ما قولنا فوق
5 – مبكتبش Objective لأنه بيبين أنا عايز أوصل لإيه و في الحقيقة الـ HR هو اللي عايز يشوف أنا فيَّ إيه عشان هو يختارني للوظيفة
6 – متعملش Frame للـ CV (لأنه بيدل إنك متعصب الأفكار وغير مرن وغير متعاون)
7 – متستخدمش صيغ المخاطب اطلاقا زي My, I & am و الأرقام تكتبها بالحروف(I,II,III,IV)
8 – مبحطش الـ Education في الأول عشان يكون فيه تميز فيا عن بقيت اللي مقدمين للوظيفة و بحط أفضل الحاجات اللي عندي الأول عشان الـ HR يتشد إنه يكمل قراءة الـ CV بتاعي أو الـ Resume
9 – و انت بتبعت الـ CV بالميل متخليش مساحته تتعدى الـ 250 كيلو بايت عشان ميروحش في الـ Junk mail أو الـ Spam بدل الـ Inbox و الـ HR ميشوفوش

بعض المعلومات و انت بتبعت الـ Resume بالميل:


أولاً لازم الميل يكون فورمال و هتلاقيله صيغ على جوجل
ثانيا استخدم خاصية الـ Mail merge لو هتبعت الـ CV لأكتر من شركة عشان تقدم على وظايف مختلفة أو نفس الوظيفة في شركات مختلفة
ثالثا استخدم الـ Mail signature عن طريق موقع Wisestamp.com عشان يبين إنك شخص Qualified
رابعا استخدم خاصية الـ Mail tracking عن طريق موقع Bananatag.com عشان تعرف الميل بتاعك اتفتح ولا لأ و اتفتح الساعة كام و لمدة أد إيه و اتقفل امتا و هل الملفات المرفقة فيه اتفتحت ولا لأ

ودي بعض المواقع عشان تساعدك في كتابة الـ CV :


1. hloom.com فيه نماذج لكل أنواع الـ CVs
2. Rezscore.com بيراجعلك الـ CV و يديك Rate عليه و يقولك غلطاته و أفضل وظيفة مناسبة ليه
4. resume.naukri.com/resume-quality-score بيراجعلك الـ CV
5. resume.linkedinlabs.com بيعمل Connect ما بينه و بين أكونت Linkedin و يعمل CV و يسمحلك تعدله و ينزلهولك بصيغة PDF

ويمكنك استخدام موقع resume المجانى من هنا.
تعليقات الفيسبوك
0 تعليقات جوجل

0 تعليقات:

إرسال تعليق