أشترى لابتوب ولا كمبيوتر مكتبي "ديسكتوب"؟

خلينا نتعرّف على النوعين الأول. الكمبيوتر المكتبى؛ اللى هو الدسكتوب، بيتسمى كمبيوتر عادى لأننا اتعودنا عليه وعرفناه قبل ما نعرف اللابتوب. كلمة ديسكتوب هى كلمة انجليزية "desktop" ومعناها فوق المكتب. يعنى الكمبيوتر الديسكتوب ده بيكون موجود على مكتب. الكمبيوتر المكتبى عبارة عن شاشة وكيسة فيها الماذربورد "اللوحة الأم" وماوس وكيبورد.

أما اللابتوب ده عبارة عن كمبيوتر بيتحط فوق الحضن "أعلى الرجلين". من اسمه laptop يعنى فوق الحضن "أو فوق الرجلين". اللابتوب بيكون فيه الشاشة والماذربورد والماوس والكيبورد فى قطعة واحدة بس.

طب ايه اللى يميز اللابتوب عن الديسكتوب؟


هنبدأ بمميزات اللابتوب مقارنةً بالديسكتوب. ودى مميزات كتير جداً أهمهم.

1. سهولة النقل والسفر

اللابتوب سهل تاخده معاك الشغل، أو تسافر بيه، أو تاخد معاك ع الكافية. لكن الديسكتوب مستحيل تتحرك بيه وتسافر بيه إلا لو هتهاجر أو هتغير بيتك مثلاً. يعنى حركة الديسكتوب دى بتكون فى أضيق الحدود.

2. توفير استهلاك الكهرباء

اللابتوب بيوفر فى استهلاك الكهرباء لأنه مُصنع بحيث يخرج حرارة أقل وغالباً بيكون المعالج الموجود فيه موفر أكتر للطاقة، زى معالج u من إنتل. عكس الكمبيوتر المكتبى اللى دايماً بيكون المعالج فيه لا يوفر طاقة ويسبب حرارة عالية لأن الديسكتوب سهل تبريده لكن اللابتوب صعب.

بالإضافة إلى التبريد وتوفير المعالج للطاقة، تجد استخدام البطارية وطرق الحفاظ على الطاقة فى اللابتوب. اللابتوب ينتصر بإكتساح فى توفير الكهرباء.

3. توافق أجزاء الجهاز

عندما تشترى لابتوب فإنك على يقين أن كل أجزاء الكمبيوتر متوافقة مع بعضها. وأنك ستجد كل تعريفات أجزاء اللابتوب على موقع الشركة المصنعة.

ولكن عندما تشترى كمبيوتر مكتبى ستُعانى إلى حدٍ ما من صعوبة التوافق بين أجزاء الكمبيوتر وصعوبة إيجاد تعريفات كل جزء من أجزاء الجهاز. لذلك إن كنت لا تعرف كيف تجمّع كمبيوتر بنفسك فلا تشترى ديسكتوب! واتجه إلى شراء لابتوب أفضل لك 👌

4. التبريد والتهوية

التبريد والتهوية فى الكيسة أفضل بملايين المرات من التبريد فى اللابتوب. لذلك إن كنت تريد جهاز كمبيوتر لمهام معقده تأخذ أكثر من 8 ساعات يومياً مثل تدريب ملفات الذكاء الإصطناعى أو تعدين العملات الرقمية أو فك التشفير أو استخراج الفيديوهات عالية الجودة .. إلخ، فأنصحك بشراء كمبيوتر مكتبى به تبريد جيد للكيسة لأن التبريد فى اللابتوب سيئ جداً لهذه المهام.

5. التكلفة وسعر الشراء

سعر اللابتوب دائماً أعلى من سعر الديسكتوب المساوى له فى المواصفات. لكن هناك مواصفات فى اللابتوب لن تجدها فى كمبيوتر ديسكتوب. مثال جودة شاشات اللابتوب دائماً أفضل من جودة الشاشات التى نشتريها للكمبيوتر المكتبى. وتوافق مكونات اللابتوب لن تحصل عليها فى كمبيوتر مكتبى إلا إن كنت متخصص فى مجال الكمبيوتر.

إن لم يكن لديك أسباب مُقنعه لشراء كمبيوتر مكتبى، فإشترى كمبيوتر لابتوب لأنه أفضل لك 👌 وإن أردت متابعة الموضوعات الجديدة التى أكتبها على موقع أبانوب حنا للبرمجيات اشترك بـ بريدك الإلكترونى من هنا.
تعليقات الفيسبوك
0 تعليقات جوجل

0 تعليقات:

إرسال تعليق